=

Saturday, October 29, 2011

Pensyarah Minta Tubuh~Gangguan Seksual~Kesan dan Cara Mengatasi

Semalam aku tersentap sebab terbaca berita tentang Gadis 14 tahun Gantung Diri sebab putus cinta..Hari ini aku terkuciwa sebab terbaca mengenai Pensyarah Minta Tubuh Pelajar..tertarik untuk bincangkan kes ni..

kecewa?

bukan aku seorang saja kecewa, semua orang yang waras pun akan turut berasa kecewa kalau baca article mengenai itu,  sebab seorang yang bergelar pendidik, mengambil kesempatan dengan mencabul pelajarnya..

Pensyarah!!!diulangi,,,PENSYARAH!!!

so, semua orang tahu pensyarah tugasannya adalah untuk menyapaikan ilmu kepada pelajarnya...pensyarah itu pula sudah berumur lingkungan 50-an...dah dalam kategori bapak..bukan bapak ayam ya, bapak budak...kalau dah bapak budak, mesti tahu menilai mana baik mana buruk...

cuba fikir, bagaimana kalau dia mempunyai anak sebaya pelajar yang dia cabul, kemudian anak dia duduk di tempat pelajar yang dicabulnya itu...apa perasaan dia?

nama saja pensyarah, tapi dia tahu tak apa itu gangguan seksual?

bagi aku gangguan seksual adalah apabila sesiapa saja yang bergelar manusia dipergunakan untuk mencapai kepuasan seks. Ia berkait rapat dengan penyalahgunaan kuasa, kepercayaan dan tanggungjawab seseorang.

see!!! boleh kena tindakan tatatertib tu..melanggar tanggungjawab sebagai seorang pensyarah!!!

tak terfikirkah pensyarah miang mengong tu? 

disebabkan perbuatan itu, pelajar akan mendapat kesan yang mendalam, bukan kesan yang positif ya tapi kesan yang negetif..

antara kesannya :-
-pembelajaran pelajar tersebut akan terjejas
-pendendam
-turut merasa malu
-merasa rendah diri
-merasa tidak berguna
-pandangan kacau bilau terhadap seks
-akan kurang mempercayai orang
-tekanan perasaan dan mungkin kecenderungan untuk membunuh diri 

apa yang kita perlu lakukan kalau situasi tersebut berlaku ke atas diri kita :-
-beritahu IbuBapa atau orang-orang yang boleh dipercayai
-melaporkan insiden tersebut kepada Polis , Jabatan Kebajikan , Pertubuhan Bukan Kerajaan yang releven (NGO) dan mana-mana badan yang berkaitan..

kita juga boleh menghalang daripada terjadinya gangguan seksual ke atas diri kita...
antaranya :-
-sentiasa berhati-hati
-jangan keterlaluan dalam kelakuan dan cara pemakaian
-beritahu IbuBapa kemana saja kita pergi dan dengan siapa kita pergi
-jangan melepak di tempat yang gelap dan sunyi
-jangan terima ajakan seseorang yang mencurigakan
-tahu membezakan antara sentuhan yang dibenarkan dengan sentuhan yang tidak dibenarkan
-dan yang paling penting perlu ingat tubuh badan kita tanggungjawab kita :)

setakat itu saja yang boleh aku kongsikan tentang gangguan seksual..



Kalau Suka,Tekan La Butang Like :)

8 orang mendoakan Mr Baiz dimurahkan rezeki:

Nani said...

hisk..mengong punya pensyarah. kesian mangsa tu tahu daq? sampai trauma!

thanks mr baiz sbb sudi share.

Shuhaida Subri said...

dunia sekarang ni mcam2 hal.
dah xtau sapa yang boleh percaya.

Terbang Bersamaku said...

tak patut betul pensyarah perangai mcm tue..nie dah kira "harapkan pagar, pagar makan padi.."

Yastro said...

kasi potong je tuk pensyarah jenis camtu....senang citer

Puan Kutu said...

memang sia2 belajar tinggi2 jadi pensyarah..emm..

al_hakim said...

hurm..

Namee Roslan said...

manusia macam takde akal nowadays. yang banyak ilmu pun bengong. macam tak boleh fikir. sexuality ni ..hmm. smua jadi hilang akal.

Anonymous said...

aku kenal kot sapa pensyarah yg dimaksudkan ni