=

Friday, October 28, 2011

Lensa DSLR Terpanjang Dan Termahal DiDunia

Canon EF 1200mm f/5.6 L USM

Canon EF 1200 f/5.6 L USM ialah lensa terpanjang yang pernah dibuat oleh Canon. Ia mula dibuat pada tahun 1984 khas untuk sukan Olimpik di Los Angeles. Sejak itu sebanyak 20 lensa sebesar ini wujud didunia. 







Jika ada yang nak tempah lensa ini, korang perlu menanti selama 18 bulan sebelum ianya sampai ke tangan korang. Sebabnya ialah kanta kristal fluorite yang digunakan memerlukan masa setahun untuk membesar ke saiz yang sesuai (kanta fluorite dibuat secara artificial didalam makmal - macam mutiara) . Korang juga perlu membayar USD 120 000 untuk memiliki lensa ini..  Tak cukup dengan harga yang mahal beratnya juga boleh tahan. Setiap unit lensa ini beratnya ialah 16.5 kilogram! 
 hohohoho giler berat....


yang biasa pun aku tak mampu..:)


sumber
nak tahu cara membunuh aedes? Klik SINI
Kalau Suka,Tekan La Butang Like :)

6 orang mendoakan Mr Baiz dimurahkan rezeki:

Asyikin said...

heeee :D, orang yang betul-betul expert kerja dalam bidang-bidang mcm nie bolehlah beli mahal-mahal. hihi

Mohd Khairi Khadzir said...

haha ..lens tu kne paka itripod pling kuat la kan! klua pakai yg biase, mau x tergolek nnt haha... xmampu la nk beli lens tu.. berangan je la haha

Cik Rose Cute said...

tengok pun cam berat jer...

NormaLiza Mah said...

TERBAIK arrrr.... mantap....

einz said...

cam lens tok tgk ank bulan jep~

Namee Roslan said...

ya Allah, besar sgt, nk angkut pun ssh. hehe. tapi kalau gambar superb..why nott :D