=

Friday, October 21, 2011

DUIT KERTAS PERTAMA MALAYSIA

Semalam aku ada kongsikan mengenai 6 tandatangan Gabenor Malaysia pada duit Malaysia..belum baca boleh baca SINI..hari ni nak kongsikan duit pertama Malaysia pulak..



  • Gambar di atas ni merupakan duit kertas $1 yang pertama keluaran Mlalaysia. 
  • Pada tahun 1959
  • Brunei dan Singapura menggunakan duit yang sama.
  • Dicetak oleh Thomas De La Rue.
  • Ditandatangan oleh Tun Lee Hau Shik atau lebih dikenali Tun HS Lee


Entry berkaitan :
Duit Lama Malaysia
Duit Malaysia Sebelum Merdeka
Duit RM50 Baru

Join Happy Photography contest and WIN great prizes!



Kalau Suka,Tekan La Butang Like :)

11 orang mendoakan Mr Baiz dimurahkan rezeki:

nuyui a.k.a miss YUI said...

rasanya abah ada simpan duit ni..

dia suka simpan bnda2 lama..huhu.

Mohd Khairi Khadzir said...

knape xde muka org/ gabenor/residen kt duit tu? memg putih je ke?

Ayu Aurora said...

Unik juga duit Malaysia dulu .. thanks sharing.. :)

Mr.Baiz said...

@Mohd Khairi Khadzirmasa ni takde gabenor lagi kot..hehe..lagipun 3 negara guna duit yang sama..

Mr.Baiz said...

@nuyui a.k.a miss YUItu la kan duit lama lagi mahal nilai die kan..tgk kat uptown shah alam tu..duit die seme mahal2..

Mr.Baiz said...

@Ayu Aurorawelcome. :)

Mohd Khairi Khadzir said...

@Mr.Baiz

ouhh .. btol jgk.. klau ade resident pun, mst lain2 tiap2 negeri kan..agak2 duit ni ade lg x skrg kt muzium ke..mst mahal klau nk beli duit ni kn..

Mr.Baiz said...

@Mohd Khairi Khadzirsusah kot nak jumpa..tapi tak tahu la kalau kat kedai yang kat uptown shah alam tu..banyak jugak duit lame dia..

SoLy SoLicious said...

wow..menarik!

Mohd Khairi Khadzir said...

@Mr.Baiz

hurmm ...dh lame x pg uptown shah alam.. sbb bile pg sane mst nk bli mcm2 hahaha.... ade ek kt sane jual duit lame?xperasan plak ..

Namee Roslan said...

kan best kalau buat collection. dulu suka collect setem tp pastu jual kt org. haha :D