=

Monday, July 11, 2011

BUAH PINANG PUNYA CERITA

Assalamualaikum semua...ape pulak pinang meminang ni..aku nak bertunang???haish...takde kena mengena pun..bukan nak cerita pasal pinang meminang pun..aku nak bercerita tentang buah pinang...

kenapa???

sebab aku selalu tengok pekerja kat tempat aku kerja ni always makan pinang...buah pinang setiap mase ade dalam beg sandang dia...


katanya pinang ni pengganti cokelat getah..chewing gum (betul ke eja cam tuh??hahhaha)...


lepas makan nasi dia cakap mesti kena ada pinang..haish..nak suruh aku cube makan..hahhaa..tak jalan lah aku nak makan pinang...

tapi syok wooo tengok dia makan..kunyah pinang macam kunyah chewing gum...penat bekerja mesti rest kejap untuk memotong buah pinang...

tengok cara dia potong buah pinang

skill tu penting..hahhaha

aku berfikir apa khasiat buah ni???try search kat google kot-kot ade..hahha...dapat pun..bukan calang-calang orang yang menulis tentang buah pinang ni...hehe..UKM mari woooo...

Tumbuhan ini juga dikenali dengan nama saintifiknya Areca catecu Linn dan berasal dari keluarga Arecaceae. Buah dan biji pinang bernilai tinggi dari segi perubatan.

Biji pinang dikunyah bersama-sama daun sirih seperti yang lazimnya diamalkan oleh orang-orang tua sebagai salah satu petua untuk menguatkan gusi serta menghapuskan masalah mulut berbau busuk.

Bagaimanapun, amalan memakan terlalu banyak pinang boleh memudaratkan kesihatan. Biji pinang juga mengandungi sejenis bahan yang boleh mencegah barah. Sabutnya pula digunakan oleh masyarakat zaman dulu untuk merawat cirit-birit. Ia juga berkesan untuk mengubati penyakit kulit seperti panau..


Kalau Suka,Tekan La Butang Like :)

2 orang mendoakan Mr Baiz dimurahkan rezeki: