=

Thursday, August 11, 2011

BUKAN SALAH GURU

ASSALAMUALAIKUM SEMUA....

"Today is Thursday...today i want to teach you all about English Education"....opssssss...merapu sudah...tulahkan cita-cita mase kecik-kecik, sikit-sikit nak jadi cikgu....betul tak korang-korang?hikhik....

dulu mase sekolah...mesti cikgu kita ada tanya cam ni kan???"kenapa korang bercita-cita nak jadi cikgu yer murid-murid"???

mesti ada yang jawab cam ni...."sebab cikgu baik, pandai mengajar, yang penting kalau jadi cikgu kita boleh berbakti kepada anak-anak bangsa...mendidik anak-anak bangsa sehingga berjaya dan jadi orang yang berguna"...

ok, tulah mentaliti pelajar zaman dulu.memang bagus..masyarakat dulu pun menerima cikgu sebagai seorang yang berjasa..dan sangat mulia....tapi what happen today???sekarang???cer tengok???

ada segelintir parents yang kurang senang dengan cikgu...semua tugasan guru di sekolah diganggu...dan kurang mendapat sokongan mak ayah pelajar...kenapa aku cakap cam tu???

ok, kita dapat lihat...jika berlaku sedikit kekerasan seperti merotan dan sebagainya...parents akan turut campur tanya..ada segelintir parent yang sanggup mendakwa guru ke muka pengadilan...

merotan untuk kebaikan....adakah salah??? seingat aku time aku muda-muda dulu...*tua sangat dah ke sekarang ni??hehe...selingan okay!!!....kalau dirotan tu perkara biasa jew..tampar...sepak...tak hairan..takde pulak aku nak mengadu...kalau aku mengadu kat parent jawabnye aku yang kena semula..see!!!terima kasih mak..terima kasih ayah!!! saya dah berjaya...menjadi orang yang baik..bersopan santun..berbudi pekerti...(haktuih!!!keperasanan di sini yeah..)*mesti korang cakap camnikan..."jangan nak perasan sangat boleh tak!!!meluat aku"...haha...ok..berbalik kepada point kat atas ye...

tapi sekarang...kalau cikgu cuit sikit jew pelajar...huh...mesti ayah dorang keluar ayat cam ni..."okay see u in court"....eh betul ke camtu???hehe...tak pun parent datang pastu pot pet kat cikgu cam ni..."kau ni nak mengajar buat cara nak mengajar!!!aku sendiri pun tak pernah sentuh anak aku..kau sesuka hati jew nak rotan anak aku!!!dem!!..pastu berlakulah adegan tumbuk menumbuk...tarik-tarik rambut...eh ade kew macam tu???haha..

"kalau pelajar bermasalah tetapi tangan guru 'terikat', boleh kew pelajar tu diasuh menjadi manusia yang baik???"

tak hairanlah sekarang ni golongan guru sangat mudah diperkotak-katik oleh pelajar sendiri...pelajar semakin berani melawan guru...disebabkan tindakan parents yang macam tu..segelintir guru tidak lagi melakukan tugasan mereka dengan bertanggungjawab seperti seorang pendidik...tetapi cukup untuk mengajar semata-mata...

korang taw tak apa beza mendidik dengan mengajar??? meh sini aku share..

'mengajar lebih ketara berbentuk fizikal manakala mendidik sebagai sentuhan emosi dan kasih sayang guru kepada pelajar'..dipetik dari kata-kata Dr Isya Awang~Harian Metro

tak hairanlah sekarang ni...akedemik diutamakan tetapi sahsiah dan akhlak pelajar entah kemana...moral teruk kowt...jangan salahkan cikgu ye...

ape yang dapat disimpulkan disini...(kesimpulanlah tu..haha)....masyarakat perlu memahami kerjaya seseorang guru...dan kepada parents yang terlalu manjakan anak mereka..bagilah peluang untuk guru mencorak proses pendidikan mengikut acuan sendiri..asalkan mengikut peraturan...



Kalau Suka,Tekan La Butang Like :)

0 orang mendoakan Mr Baiz dimurahkan rezeki: